Afscheid nemen bestaat niet - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van alice-claudia - WaarBenJij.nu Afscheid nemen bestaat niet - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van alice-claudia - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen bestaat niet

04 Maart 2014 | Oeganda, Mutolere

Hallo!
Met nog luttele dagen te gaan bloggen we er graag nog een laatste keer op los.

In de tussentijd hebben we niet stilgezeten: ons onderzoekje en co-schap zijn afgerond en inmiddels zijn we al een week op pad door het land. We hebben een geweldige tijd achter de rug in het ziekenhuis en Mutolere, met als kersje op de slagroomtaart de beklimming van de Muhavura vulkaan. Dit was een ware uitdaging: 5 uur durende klim waarin we 1,7 km hoogteverschil aflegden naar de ijle top op 4100 m. We werden vergezeld door drie Amerikaanse arts-assistenten die helaas een voor een af moesten haken. Trots kunnen wij melden dat wij samen vrij gemakkelijk de berg op gehuppeld zijn en beloond werden met een frisse duik in de kleine maar fijne ‘craterlake’. De langdurige afdaling daarentegen ging iets minder soepel in de benen en daar zijn we bijna een week lang aan herinnerd in de vorm van forse spierpijn.

Vervolgens namen we afscheid van Kisoro en gingen we op zoek naar de wilde dieren in het Queen Elizabeth park richting Noorden. Op een prachtig plekje buiten het park aan de oever van de Kazinga Channel logeerden we in een hut met uitzicht op de lokale vissers, lelijke Marabu storks en nijlpaarden. Merkwaardig om te zien is dat de mensen in harmonie leven met de enorme beesten. Veel mooie vogels, een oude dikke leeuw, olifanten, buffalo’s, hippo’s en Ugandese antilopen zijn gespot.

Het reizen zelf is overigens een hele belevenis, gezien we de tijd hebben maken we gebruik van het lokale vervoer: matatu’s (mini-busjes) waarin op drie achterbanken gemakkelijk 26 mensen en 3 babies passen, geen probleem! De wegen zijn kwalitatief goed doch kennen een kronkelig verloop met als gevolg dat we iedere reis een misselijke Afrikaan en kots om de oren hebben meegemaakt.

Alhier in Fort Portal, onze laatste stop voordat we terugkeren naar de hoofdstad, verkennen we de mooie natuur en omgeving in het gezelschap van drie leuke Britten. De Sempaya hotsprings zijn bijzonder, de craterlakes zijn reeds bezwommen. En tenslotte een leuke hike langs het Rwenzori gebergte temidden van prachtige landschappen.
Tot volgende week, we zien er naar uit jullie gauw in onze armen te sluiten en met de vriendelijke groeten. A&C